Meme coins, Blockchain en Web3: voorbij de modewoorden

Meme coins, Blockchain en Web3

Cryptovaluta, meme coins en blockchain technologie revolutioneren in ongekend tempo de financiële sector. Alhoewel crypto door velen louter wordt gezien als beleggingsmiddel, denken experts dat meme coins een grote rol zullen gaan spelen binnen de volgende iteratieve generatie van het internet. In dit artikel geven we een uitleg van blockchain, crypto en de rol van deze fenomenen binnen Web3.

Meme coins: investeren in culturele fenomenen

Meme coins zijn cryptovaluta die gebaseerd zijn op humoristische internet plaatjes, films en zelfs beroemdheden. Traditionele cryptomunten zoals Bitcoin, Ethereum en Solana behaalden grote successen door innovatieve betalingssystemen, stakingmogelijkheden en DeFi-systemen te ontwikkelen.

Het succes van meme coins wordt doorgaans niet bepaald door de achterliggende technologie, maar door marketing, mond-tot-mondreclame en marktprognoses.

Meme coins zijn geliefd onder zowel doorgewinterde investeerders als complete beginners. Aangezien er weinig technologische kennis vereist is, kunnen zelfs crypto leken binnen de kortste keren succes boeken binnen deze niche.

Toch is de beste meme coins kopen niet altijd makkelijk: er zijn inmiddels duizenden verschillende munten op de markt. Met name beginnende investeerders kunnen daarom het beste rondsnuffelen op crypto nieuwssites en marktprognoses van experts lezen voordat zij hun eigen geld op tafel leggen.

Meme coins zijn over het algemeen extreem volatiel. Voor meme munten geldt: wie niet waagt, wie niet wint. Met deze niche-cryptomunten kunnen namelijk doorgaans in korte periodes de hoogste winstmarges worden behaald.

Toch kan het aankopen van meme coins ook een geschikte langetermijninvestering zijn. Dogecoin, de originele meme coin, is al jarenlang een van de meest gekochte munten wereldwijd.

Online diensten die crypto omzetten naar cadeaubonnen en winkeltegoed accepteren meestal ook DOGE, waardoor je in de praktijk eigenlijk alles online kunt kopen met meme coins.

Blockchain: de technologie achter meme coins

Blockchain is in feite een technologie om data op te slaan en transacties bij te houden: een soort digitaal logboek dus. Alhoewel blockchain technologie voornamelijk bekend is geworden door crypto, wordt deze bijvoorbeeld ook toegepast in Nederland binnen de logistieke sector.

Crypto is bedoeld als alternatief voor fiat valuta, en blockchain technologie wordt hierbij ingezet om transacties tussen gebruikers goed te keuren en informatie zoals de datum, hoeveelheid en een uniek betalingsbewijs bij te houden.

Blockchain is een gedecentraliseerd systeem: dit betekent dat transacties niet worden goedgekeurd door één centrale partij (zoals een bank). In plaats daarvan worden transacties gecontroleerd door alle computers die zijn aangesloten op het netwerk. Aangesloten computers noemen we ook wel nodes.

Als iemand bijvoorbeeld 1 Bitcoin wil versturen naar een andere gebruiker, controleren alle aangesloten nodes of de verzender daadwerkelijk 1 Bitcoin heeft, of het ontvangende adres geldig is en of de afzender de verzending wel heeft ondertekend. Zodra alles is goedgekeurd, wordt de transactie in een ‘block’ opgeslagen.

Alle nodes die zijn aangesloten op de blockchain houden een overzicht van alle transacties bij. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om crypto transacties te frauderen.

Binnen de context van crypto wordt blockchain technologie gebruikt om razendsnel, betrouwbaar en vrijwel kosteloos transacties tussen gebruikers te faciliteren en beveiligen.

Web3: toekomstvisie op het internet

Web3 is volgens menig tech-enthousiast en crypto liefhebber de volgende logische stap in de ontwikkeling van het internet. Hierbij staan gedecentraliseerde systemen, privacy en eigen zeggenschap van internetgebruikers centraal.

Ook zullen bedrijven die werken aan AI-technologie, next-gen computers en blockchain innovaties naar verwachting een grote rol spelen binnen de ontwikkeling van Web3.

Web1 wordt gebruikt om de begindagen van het internet te omschrijven: simpele websites met tekstuele informatie, weinig interactie tussen gebruikers en beperkte mogelijkheden voor mensen die hun eigen website willen beheren.

Volgens deze theorie bevinden we ons momenteel in het Web2-tijdperk. Hierin is het makkelijker dan ooit om informatie uit te wisselen. De platformen waarop deze informatie wordt uitgewisseld, worden echter doorgaans beheerd en beïnvloed door grote bedrijven zoals Meta, Instagram en TikTok.

Tijdens de volgende internetgeneratie (Web3) worden gegevens uitgewisseld op gedecentraliseerde systemen, waardoor het lastiger is om publieke meningen te beïnvloeden en mensen toegang kunnen krijgen tot ongekleurd nieuws.

Alhoewel we niet met zekerheid kunnen zeggen wanneer de Web3 revolutie zal plaatsvinden, kan dit volgens een analyse van DutchDigitalAgencies.nl binnen een mum van tijd gebeuren. Dit was namelijk ook het geval bij Web1 en Web2. 

Meme coins en andere cryptovaluta zullen volgens velen het standaard betaalmiddel worden binnen het Web3-ecosysteem. Binnen de Web3-filosofie staat autonomie centraal, en crypto past perfect binnen dit plaatje.

Het nieuwe internet zal volgens experts niet alleen zorgen voor efficiëntere betalingssystemen: het moet internetgebruikers ook meer controle geven over hun eigen gegevens. Momenteel wordt alle informatie die wordt gedeeld op sociale media platformen opgeslagen op private servers.

Binnen het Web3-model kun je jouw persoonlijke gegevens bijvoorbeeld opslaan via een crypto wallet, en alleen delen wanneer dit nodig is.

Crypto transacties zijn buitengewoon transparant — de details van de transactie zijn tenslotte publiekelijk te bekijken op de blockchain. Dit betekent dat Web3 ook zou kunnen zorgen voor ontwikkelingen op economisch vlak.

Wanneer crypto transacties de standaard worden voor online verkopen, wordt het een stuk makkelijker om de oorsprong van aangekochte producten te traceren. Dit maakt het bijvoorbeeld een stuk lastiger om namaakproducten te verkopen. Daarnaast kunnen consumenten makkelijker een idee krijgen van de inkoopprijs van producten.