/

Faciliteer je servicemedewerkers en externe klanten bij het bestellen van onderdelen

Als je een bedrijf hebt dat service op locatie verleent aan klanten dan is het natuurlijk heel belangrijk dat er snel en gemakkelijk onderdelen kunnen worden besteld. Als een onderdeel in een cv-ketel kapot is, of van het kopieerapparaat bij een bedrijf, dan moet dat snel worden besteld om het probleem op te lossen. De medewerker kan dit direct regelen met een laptop of tablet via de bill of material, afgekort BOM. Het is zaak dat deze lijst snel oproepbaar is zodat de servicemedewerker direct het benodigde onderdeel kan selecteren en bestellen. De bestelling wordt vervolgens als het even kan automatisch verwerkt en doorgezet naar inkoop of direct naar de leverancier. Op die manier kan een onderdeel er vaak al de volgende dag of soms zelfs dezelfde dag nog zijn. De klant kan snel worden geholpen en zal erg blij zijn met de goede service die wordt geboden.

Snel online onderdelen bestellen

Als je een webshop hebt die zich richt op B2B dan vraagt dat een bepaalde uitstraling. Zakelijke klanten zijn niet aan het shoppen zoals particulieren. Ze hebben geen tijd om uitgebreid producten of grondstoffen te bekijken en vergelijken. Een zakelijke klant weet doorgaans vooraf al wat hij wil. Het enige dat van belang is, is de prijs, de kwaliteit en de levertijd. Voor zakelijke klanten is het belangrijk om een bestelling snel en gemakkelijk te kunnen plaatsen. Zij hebben immers ook weer klanten aan wie ze moeten leveren en die ze wellicht toezeggingen hebben gedaan, zoals bij het vervangen van een defect onderdeel in een machine.

Het opzetten van een B2B webshop

Webshops die zich richten op particulieren onderscheiden zich op verschillende punten van b2b webshops. Een belangrijk verschil is natuurlijk de BTW. Wanneer je je richt op de zakelijke markt dan is het gebruikelijk om alle prijzen exclusief BTW te vermelden. De BTW komt pas aan de orde op de factuur. Ook is het gebruikelijk dat er een offerte wordt aangevraagd, zeker voor grotere bestellingen. Je kunt dus bij een product een knop maken met ‘vraag offerte aan’ waar je bij een particuliere webshop ‘leg in winkelwagen’ zou vermelden. Vaak is het ook niet nodig om veel informatie te geven over een product, omdat de koper dit zelf ook wel weet. Je hoeft dus geen uitleg te geven over bepaalde grondstoffen, verpakkingsmaterialen of onderdelen van een machine. De koper weet al wat hij wil en zal de info waarschijnlijk niet eens lezen.

Een webshop voor zowel zakelijke als particuliere klanten

Er zijn veel webshops die zich zowel op de zakelijke als op de particuliere markt richten. Dit vraagt natuurlijk een aantal aanpassingen. Je moet dan de optie bieden om prijzen ook inclusief BTW te vermelden. Dit vraagt dan weer extra handelingen in de BOM bill of material. Maar soms kan het praktisch zijn om je klantenkring niet te beperken tot de zakelijke markt.