Hoe jouw projectmanagement skills te verbeteren: de beste tips

Projectmanager is een gewenste functie bij veel bedrijven. Dus voor een projectmanager is het super belangrijk om een sterke set management skills te hebben.

Projectmanagement skills zijn belangrijk omdat ze je helpen projecten op de meest productieve manier te leiden. Voor zowel jouw bedrijf als het team dat het project ondersteunt. Jouw vaardigheden kunnen jouw team helpen. Om verantwoordelijk, gemotiveerd, productief, vindingrijk en trots te zijn op hun werk.

Om echter zo succesvol mogelijk te zijn, moet je leren hoe je jouw projectmanagementvaardigheden kunt verbeteren.

Zorg voor duidelijke communicatie

Als projectmanager heb je waarschijnlijk met veel verschillende mensen te maken: teamleden, mensen van andere afdelingen, leidinggevenden, klanten, enzovoort. Hierdoor is het van belang om constructief een gesprek te kunnen voeren. 

De meeste projecten hebben een lange lijst met belanghebbenden. Die je bij elke stap op één lijn moet houden en up-to-date moet houden. Communicatie is de sleutel tot soepel werken wanneer je zoveel mensen moet managen.

Om het werk te laten stromen, moet je ervoor zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Ook dat iedereen dezelfde doelen nastreeft en op de hoogte wordt gehouden van eventuele veranderingen of problemen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als het je taak is om met mensen op alle verschillende niveaus om te gaan. Dit betekent dat je je communicatiestijl en content consequent moet afstemmen op de juiste doelgroep.

Het belangrijkste is altijd om te luisteren (en vragen te stellen). Of je nu in een klantvergadering zit of een medewerker één-op-één bent. Simpelweg luisteren is een van de krachtigste dingen die je kunt doen.  Met een beter begrip krijg je ook meer grip.

Wees empathisch

Dit moet bovenop de essentiële vaardigheden komen die een projectmanager kan hebben. Empathie stelt je als projectmanager in staat om met meer mededogen om te gaan met iedereen met wie je werkt. Het maakt je ook productiever en stelt je in staat om alles te verbeteren. Empathisch zijn helpt je om een meer inzichtelijke leider te zijn. Maar ook om een meer motiverende, lonende zakelijke omgeving voor je team te creëren.

Iedereen zal zich veel gemotiveerder voelen en daarom veel productiever zijn in hun werk. Simpelweg omdat je beter in staat bent om te begrijpen wat elk individu drijft. Tegelijkertijd ben je ook beter uitgerust om hen te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen en hun doelen te bereiken.

Empathie is ook super belangrijk bij het oplossen van conflicten. Vooral wanneer het wordt gebruikt naast uitstekende communicatieve vaardigheden. Empathie zal je een veel betere bemiddelaar maken en je teamleden helpen zich meer gerespecteerd en gewaardeerd te voelen.

Vraag regelmatig om feedback

Openstaan voor feedback van jouw team is uiterst belangrijk, zodat je jouw projectmanagementvaardigheden kunt verbeteren. Dit is een van de essentiële eigenschappen die je moet hebben als teamleider.

Aangezien je verantwoordelijk bent voor een groot aantal zaken. Zoals het delegeren van taken, het uitleggen van de projectvoorwaarden en het op schema houden van het team. Daarom is het belangrijk dat je dit doet op een manier waarop je team reageert.

Je kunt om feedback vragen zodra de projecten zijn voltooid. Maar je kunt ook overwegen om van tijd tot tijd feedback te vragen. Het kan ook super voordelig zijn als je feedback van je klanten vraagt, zodat je weet wat je moet perfectioneren.

Gebruik projectmanagementmethodieken

Of je nu een formele projectmanagementcertificering hebt of uit ervaring leert om projectmanager te worden. Er is een absolute verscheidenheid aan projectmethodologieën om uit te kiezen.

Meld je aan voor inhoud van andere professionals

Hoe meer je dit soort inhoud leest en beluistert, hoe beter je de trends in projectmanagement kunt volgen. Dit zal jou succesvoller kunnen maken. Je kunt ook je kritisch denken en probleemoplossend vermogen ontwikkelen door verschillende gezichtspunten te gebruiken.

Stel realistische doelen

Het stellen van realistische doelen en verwachtingen is van cruciaal belang voor zowel jouw team als jouw klanten. Goede planning, goede communicatie, binnen het budget blijven, duidelijke doelstellingen en verhoogde productiviteit van werknemers worden aangedreven door realistische verwachtingen.

Een goede projectmanager weet dat je een team niet succesvol kunt maken zonder realistische verwachtingen te scheppen bij alle betrokkenen. Je kunt geen uitstekende klantenservice bieden als klanten niet weten wat ze van je kunnen verwachten.

Benadruk verantwoording

Projectmanagement gedijt als iedereen zijn rol vervult en zijn deel van het werk op tijd aflevert. Als je het werk onder je medewerkers verdeelt, wordt al snel duidelijk dat iedereen verantwoordelijk moet zijn voor zijn deel.

Verantwoording betekent niet rapporteren over andere werknemers wegens gebrek aan vooruitgang. Het betekent ook vaststellen waar ze het moeilijk hebben en hoe en wanneer ze moeten ingrijpen.

Wees goed georganiseerd

Alles moet zo gestructureerd mogelijk zijn om efficiënt te werken. Van het gedetailleerd plannen van het project tot alledaagse dingen zoals persoonlijk tijdbeheer waarmee je jouw dagelijkse werk kunt doen. Zodat je op het juiste moment op de juiste plaats kunt zijn.

Blijf kalm

Als projectmanager kom je in veel stressvolle situaties terecht. Hoe je met die situaties omgaat, zal uiteindelijk een enorm verschil maken. Deadlines die dichterbij komen, lastige klantgesprekken, dingen die niet gaan zoals gepland, enzovoort. Veel dingen kunnen (en zullen waarschijnlijk) fout gaan.

Als projectmanager overleef je de chaos niet zomaar. Je moet erin kunnen gedijen, vooral in snelle werkomgevingen. Je moet het hoofd koel kunnen houden en onder druk goede beslissingen kunnen nemen. Onthoud dat het belangrijk is om het team een positief gevoel te geven, niet in paniek te raken.

Wees een geweldige leider (wat dat ook betekent)

Ja, dat weten we. Hoe vaag kan dit zijn? Het punt is dat uitstekend leiderschap er voor verschillende mensen anders uit zal zien.

Je moet het projectdoel duidelijk kunnen communiceren, je met empathie kunnen verhouden tot je team. En het project langs alle moeilijkheden kunnen sturen. Toch heb je ook dat extra nodig dat niet veel mensen hebben. Die vonk van iets dat de rest van het team kan inspireren: leiderschap.

Een goede leider zijn betekent dat je jouw team op je eigen manier weet te motiveren en aan te sturen. Gebruikmakend van je unieke vaardigheden en competenties als projectmanager, door jezelf te zijn.